Allah'a rağmen aşılamayacak travma yoktur. Allahtan başka mutlak yıkıcı da yok. Kahredici de yok. Kurtarıcı da.
Bu herzaman okadar kolay değildir.
Benim bir arkadaşım depresyon geçirdi annesi namaz kıl geçer dedi
kız kuşluk namazına kadar kılmadığı namaz kalmadı ama geçmedi.
Allah bir sistem yaratmış sistem bozulduğunda nasıl müdahale edileceğini de yaratmış ancak buna herkes uğlaşamıyor.
Sağlıklı bireylerin Allaha sığın geçer sözü sağlığını kaybetmiş bireyler için geçerli değildir maalesef.
Keza Allahın bana sığının sıkıntınızdan kurtulun diye bir vaadi de pek yok.
Tam aksine bir ayette SİZDEN ÖNCEKİ ÜMMETLERİN ÇEKTİĞİ SIKINTILARI ÇEKMEDEN CENNETE GİREBİLECEĞİNİZİ Mİ SANIYORSUNUZ der.Başka bir ayette ONLAR BAŞLARINA BİR MUSİBET GELDİĞİNDE MUHAKKAK BİZ ALLAHA DÖNÜCÜLERİZ DERLER der.Yani islamın prensiplerinde sıkıntılara karşı duracağımız tavır anlatılır şunu yap geçsin diye birşey söz konusu değildir.
Zira dediğim gibi bozulmuş bir sistem var ve onun tamir olunması gerekir.
Bunu da terapiler ile yapıyoruz.
Tabi ki bazı manevi yönelimler de terapi niyetine geçebiliyor.
Mesela Allahın varlığı karşısında dertlerin nekadar önemsiz olduğuna dair telkinler çok önemlidir
ama islamiyette bu tür şeyler nasip meseledir herkes te aynı etki ortaya çıkmıyor.
Bazısı yıllarca dua eder namaz kılar zikir çeker sıkıntılar ile boğuşur
bazısı ise yeni depresyona girdiğinde dur şu namazı bir deneyeyim der anında iyi olur.
Kişilerin alt yapısı çok önemlidir bu konuda.
Alt yapısı müsait olan bir dua ile iyi olurken
alt yapısı iyi olmayanı dua zikir kurtarmıyor.
Gene tekrar etmekte fayda görüyorum önemli olan sistemi keşvedip bozulan sistemi düzeltmektir.
Manevi terapistler de buna özen göstermiştir.
Mesela tasavvuf kültüründe 7 nefs tabakasından bahseder her nefsin bir soruna işaret ettiğine inanırlardı.
Soyadını unuttum daha sonradan önemli bir islam araştırmacısına dönüşücek olan annemaria yıllarca depresyon tedavisi
görmesine rağmen iyileşememiş birisidir onu iyileştiren de bir tasavvuf bilgini'nin 7 nefs tabakasına göre bu kadını ele alıp
manevi yönden terapi etmesidir.
Modern psikolojinin de manevi akımların da tespit ettiği sistemler var.
Dini de doğru konumlandırmak lazım Allah diyerek iyileşmek biraz nasip meseledir.
Allaha sığın iyileşirsin dediğimiz kişiler Allaha sığınmasına rağmen iyileşmezler ise kişide dine karşı bir soğukluk olabilir.