Şiilik ve İbadet

Senechaux

Kayıtlı Üye
Katılım
27 Eyl 2018
Mesajlar
78
Tepkime puanı
47
Herkese iyi günler. Doğu doğumlu bir aleviyim. Şii namazı kılmak istiyorum, abdest bile almayı bilmiyorum. İnternette çok bilgi var ancak belki işin ehli birisi yardımcı olur amacıyla açtım bu konuyu. Ayrıca gördüğüm seyidler çok ilim irfan sahibi, hiç duymadığım dualar biliyor, şifacılık yapıyorlar. Bir yerden duymuştum Allah c.c peygamber efendimizin (s.a.v) soyundan gelenlere (seyidlere) birtakım özellikler vermiş. Ailemden hiçbir dini öğreti öğrenemedim. Bu yüzden yardımınızı bekliyorum. Saygılar.
 

Senechaux

Kayıtlı Üye
Katılım
27 Eyl 2018
Mesajlar
78
Tepkime puanı
47
Sormayı unutmuşum ayrıca seyidler neden eğitim vermiyorlar genelde kendilerine saklıyorlar sanırım bilgileri?
 

yare-i yarim

Moderator
Katılım
10 Ocak 2013
Mesajlar
2,247
Tepkime puanı
879
İş
Sanatsal tablolar oluşturmak/Mutfak eşyaları dalında ticaret
Doğru bilgilenmen gereken çok konu var.

Öncelikle şunu söyleyeyim namazın şiisi sünnisi olmaz namaz tektir kuran da emredilmiştir.Şiiler ile sünnilerin kıldığı namazda tek bir fark var oda şu şiiler ara sıra namazda ellerini kaldırırlar okadar bunun dışında hiçbir fark yok edilen dualar namazda okunan sureler vb. hepsi aynıdır.
Mensup olduğun alevilik kültüründen dolayı bazı şeyleri sünnilere has zannedebilirsin öncelikle bundan sıyrılmaya bak.
Mesela bir alevi web sitesinde görmüştüm abdest sünni işidir abdest almayın diyorlardı.Gülmüştüm buna çünkü abdestin tarifi direkt kuranda yapılıyor.Dediğim gibi öncelikle yetiştirildiğin kültürün olumsuz etkilerinden sıyrılmalısın.

Seyyid meselesine gelicek olursak onların atadan gelen el verme şeklinde bir yetkileri varmı bilmiyorum ama direkt olarak seyyidlerde şu bu vardır gibi birşey söz konusu değil.
 

Senechaux

Kayıtlı Üye
Katılım
27 Eyl 2018
Mesajlar
78
Tepkime puanı
47
Doğru bilgilenmen gereken çok konu var.

Öncelikle şunu söyleyeyim namazın şiisi sünnisi olmaz namaz tektir kuran da emredilmiştir.Şiiler ile sünnilerin kıldığı namazda tek bir fark var oda şu şiiler ara sıra namazda ellerini kaldırırlar okadar bunun dışında hiçbir fark yok edilen dualar namazda okunan sureler vb. hepsi aynıdır.
Mensup olduğun alevilik kültüründen dolayı bazı şeyleri sünnilere has zannedebilirsin öncelikle bundan sıyrılmaya bak.
Mesela bir alevi web sitesinde görmüştüm abdest sünni işidir abdest almayın diyorlardı.Gülmüştüm buna çünkü abdestin tarifi direkt kuranda yapılıyor.Dediğim gibi öncelikle yetiştirildiğin kültürün olumsuz etkilerinden sıyrılmalısın.

Seyyid meselesine gelicek olursak onların atadan gelen el verme şeklinde bir yetkileri varmı bilmiyorum ama direkt olarak seyyidlerde şu bu vardır gibi birşey söz konusu değil.
Dediğim gibi bilgisizliğime verin, alevi aileleri korktuğu için mi bilgisizliklerinden mi nedenini bilmiyorum çocuklarına hiç bir şey öğretmiyorlar. Annem babam bile birşey bilmiyor. Siyasi olaylar beni ilgilendirmez. Kuranda namaz kılın denmiş bizim de kılmamız gerekir. Şiiler rekatları birleştirip 3 rekat kılıyorlar bazı farklılıklar var detaylı öğrenmek istiyorum. O yüzden konuyu açtım.
 

yare-i yarim

Moderator
Katılım
10 Ocak 2013
Mesajlar
2,247
Tepkime puanı
879
İş
Sanatsal tablolar oluşturmak/Mutfak eşyaları dalında ticaret
Googleden yapacağınız aramalar ile detaylı bilgilere uğlaşabilirsiniz açılmış islami siteler var.Sonuçta namaz abdest aynıdır mehzebe göre değişmiyor
 

Senechaux

Kayıtlı Üye
Katılım
27 Eyl 2018
Mesajlar
78
Tepkime puanı
47
Googleden yapacağınız aramalar ile detaylı bilgilere uğlaşabilirsiniz açılmış islami siteler var.Sonuçta namaz abdest aynıdır mehzebe göre değişmiyor
Evet internet çağındayız kolay şekilde ulaşabilirim. Ancak ben belki forumda şii bilgili birisi vardır, soru sorarım diye açtım konuyu. Yokmuş demek. Teşekkürler.
 

sabetay

Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ocak 2015
Mesajlar
60
Tepkime puanı
44
Benim bildiğim Şiilerin, 5 vakit namazı 3 vakitte kılması ve sunnilerden farklı olarak sünnetleri kılmaması sadece farzları kılıyorlar
 

Impulse

Kayıtlı Üye
Katılım
25 Tem 2019
Mesajlar
325
Tepkime puanı
340
Selamlar @Senechaux
Kısaca anlatayım.
Şiilik, İslam siyasi mezheplerinin en eskisidir. Şii mezhepleri Hz. Osman ın son dönemlerinde ortaya çıkmış, Hz Ali nin halife oldugu dönemde ise gelişip yayılmıştır.

Emevi döneminde Hz Ali nin çocuklarına yapılan zulüm ve işkenceler artınca Resulullah ın soyundan gelen bu insanlara sevgi gittikçe artmış ve mezhebin mensupları çogalmıştır.

Genel olarak Şiiler, Hz Ali nin peygamberimiz tarafından seçilmiş bir halife olduguna ve O nun diger sahabilerden üstün oldugu husunda da ittifak halindedirler. Ve imametin yani halifeligin seçiminin ümmetin görüşüne terk edilemeyecek kadar mühim olduğuna, bunun dinin en önemli prensibi olduguna inanırlar.

Ancak bütün şiiler aynı görüşte değiller.

İçlerinde Hz Ali ve oğullarını takdir etmekte çok ileri gidenler var. İlahlık atfedenler, beşeriyet üstü bir varlık olarak görenler filan. Bunlar İslam dairesinde değerlendirilmezler.
Aşırı gidenlerini günümüzdeki Şiiler de reddeder.
Sadece Şii mezhebinin Zeydiyye ve İmamiyye kolları genel olarak İslamiyetten çıkmamışlar ama küfrü icab ettirmeyecek bazı tuhaflıkları yine ortaya koymuşlardır.

Bu siyasi fırkaların fıkhi açıdan mezhebi her zaman olmayabiliyor. Namaz şekli vs. onlar fıkhi kısma dahildir. Siyasi kısmı(düşünsel, inanç yönü) başka, ameli (ibadet) kısmı başka yani.
Sünni müslümanlar fıkıhta mezhep olarak Hanefi, Şâfiî, Maliki ve Hanbeli yi taklit ederlerken; Şii müslümanlar Cağferi mezhebini taklit ederler.
Yani farklı gelenekten geliyorlar.
Şiiler İran, Irak geleneğine yaslanırlar, düşünsel yönden. Kral ailelerine kutsiyet ve ilahlık atfeden bir İran kültürü söz konusu. Pers imparatorluğu müslümanlar tarafından ele geçirilmiş geçirilmesine ancak düşünsel yönden geleneksel zihniyet kolay kolay bertaraf edilememiş, itikada da siyasi ve fıkhi yönden sirayet etmiştir. Günümüzde hala görüldüğü üzere kalıntıları mevcut. Özellkle bazı doğu illerimizde ırksal olarak daha ziyade etkinler.

Namazın kılınışı esnasında ufak tefek farklılıklar varsa da namazın bizatihi kendisi Şii müslümanlarda 3 vakitten ibaret.(öğlen ile ikindi; akşam ile yatsı birleştirilince üç vakte düşüyor onlarda.)
En büyük bir diger fark ise namazda Kerbela dan(Hz. Hüseyin in şehid edildiği topraklardan) getirilmiş bir taş üzerine secde etmek var.

Sizi düşünmeye sevk ediyorm. Namazda böyle bir harekete gerek var mıdır? Tuhaf hareketler bunlar. Sünni gelenege yani genel olarak peygamber tavrına aykırı bir uygulamadır bu. Hemde namaz gibi hatta namazda secde gibi bir anda. ...

Hasılı farkları detaylıca yazmaya lüzum görmüyorum. Size can alıcı noktaları ve tarihini genel hatlarıyla anlamanız için verdim. Detayları artık okuyup öğrenmeniz icab ediyor.
___________________________________________

Seyyid ve şeriflerden yani peygamber soyundan gelenlerden bahsettiniz. Ona da değinelim.
Şii mezhebi çatısı altında peygamber soyunun sıklıkla olması yukarıda bahsettikleirmize bakılırsa olagan degil mi, sizce de? Çünkü o cenahta el üstünde tutuluyorlar hemde geregi den fazla bir kutsiyet içerisinde. Bu nefse hoş gelen bir şey. Kim istemez.
Bakın ayetle sabit: Üstünlük Allah katında ancak ve ancak takva iledir.

Peygamber efendimizin soyu temizdir en azından peygamberimize varana kadar lakin o soya mensup olmak kimseye ekstra bir özellik atfetmemizi gerekli kılmıyor.
Peygamber Efendimizin bu hususta sözleri de vardır. Yazmıyorum uzun uzadıya...

El alma yoluyla şifa kabilinden ayetler okunabilir ama bu şeyyid yahut şerif olmayı asla gerektirmiyor. Hepimiz Allah ın kullarıyız. Bir sürü peygamber soyu yeryüzünde var. Yahudiler de de var ona bakarsanız. Hemde bir sürü.
Yani gördüğünüz kişiler iyi olabilirler şifai okumaları tesirli olabilir, ne güzeldir, ama peygamber soyundan gelmeleriyle ilgili degildir o. O ancak ve ancak takvaları dolayısyladır, birde el almışlarsa silsilede ki ruhaniler vesilesiyledir. O silsile Hz. Muhammed sas e kadar gider manevi alemde ve Allah ın izniyle hastalar şifa bulabilirler.

El olayı sende olsa ve takva ehli biri olsan inan sende de aynı şeyler vuku bulur.

Bugün nice mürşid i kamil vardır peygamber soyuna mensup olmayan. Düşün ki mürşid bu kişi... İnsnaalrı manevi yönden terbiye ediyorlar.

Yineliyorum peygamber soyundan olan birilerine hakaret edilmez, edepsizlik etmemek acısından ama daha farklı bir kutsiyet olayı bir müslüman için yoktur. Kendi şahsı manevisi kadar dünyada aynı bizim gibidir.
 

Impulse

Kayıtlı Üye
Katılım
25 Tem 2019
Mesajlar
325
Tepkime puanı
340
Ve tanıdıgım aleviler genelde düşünsel bazda örf ve gelenek olarak bazı uygulamaları sürdürseler de (günümüz alevi ailelerinde git gide bu bile kalmamaya başladı. Gençler genel bir çok uygulamadan bi haber. Aileleri bir çok bilgiden yoksun oldukları için evlatlarına aktarabilecekleri şeyler neredeyse çok az. Sözlü aktarım ve takiyyecilik had safhada oldugundan, degişen yaşam koşullarıyla birlikte alevi ailelerin asimile olmaları günümüz şartlarında beklenen bir şeydi.) ibadet anlamında da senin gibi arayışta olan gençler hariç gerisi umursamıyor.

Bu durum sünni müslümlarda da böyle bu arada. Yanlış anlaşılmasın. Birilerine sor ya da hayatlarına bak, kaç kişi namaz kılıyor?

Sende haliyle Şii namazı(Normalde namaz namazdır) kılmak için araştırma yapıyorsun. Yine de tebrikler...

İçindeki bu arayış, arzu ve istek umarım hiç bitmez ve seni Allah katında en dogru olan akideye ulaştırır.
 

Senechaux

Kayıtlı Üye
Katılım
27 Eyl 2018
Mesajlar
78
Tepkime puanı
47
Ve tanıdıgım aleviler genelde düşünsel bazda örf ve gelenek olarak bazı uygulamaları sürdürseler de (günümüz alevi ailelerinde git gide bu bile kalmamaya başladı. Gençler genel bir çok uygulamadan bi haber. Aileleri bir çok bilgiden yoksun oldukları için evlatlarına aktarabilecekleri şeyler neredeyse çok az. Sözlü aktarım ve takiyyecilik had safhada oldugundan, degişen yaşam koşullarıyla birlikte alevi ailelerin asimile olmaları günümüz şartlarında beklenen bir şeydi.) ibadet anlamında da senin gibi arayışta olan gençler hariç gerisi umursamıyor.

Bu durum sünni müslümlarda da böyle bu arada. Yanlış anlaşılmasın. Birilerine sor ya da hayatlarına bak, kaç kişi namaz kılıyor?

Sende haliyle Şii namazı(Normalde namaz namazdır) kılmak için araştırma yapıyorsun. Yine de tebrikler...

İçindeki bu arayış, arzu ve istek umarım hiç bitmez ve seni Allah katında en dogru olan akideye ulaştırır.
Öncelikle mesajınız ve bilgiler için teşekkür ederim, tüm şialar hakkında konuşamam ancak benim gördüğüm, seyitlere sadece peygamber efendimizin (s.a.v) soyundan geldiği için saygı duyulur. Siyasi olaylar veya başka nedenler yüzünden türkiyedeki şialar asimile edilmiş, solculuk akımına kapılıp kültürünü dinini unutmuştur. Şuan çoğu ne kuranı bilir, ne namazı. Haliyle cahillik artınca seyitlerin şifa ve dualarını görenler korkmakta ve saygı duymaktadırlar. Bazıları bunun ucunu kaçırıp küfre giriyorlar. Her neyse, mezhep diyerek bölünmek doğru olmaz hepimiz aynı Allaha, aynı kitaba, aynı peygambere inanıyoruz, kişisel fikrim; yer gök Allahındır ha seccadenin üstünde kılmışım namazı ha kerbela toprağının, kilinin üstünde. Sunii kardeşlerin de bu olaya saygı duyması gerekiyor bence. Resulü ekremin torunlarının şehit olduğu toprağın üstünde namaz kılmak niçin küfre girsin? Kendimce birşeyler öğrenmeye çalışıyorum bilgi ve destek alabileceğim kimse yok çevremde. Bilgilerinizi bekliyorum.
 

aNAkSaRatE

Banlı Kullanıcı
Katılım
4 Tem 2018
Mesajlar
426
Tepkime puanı
1,720
solculuk akımına kapılıp kültürünü dinini unutmuştur.

Siyasi kimlik ve inanç bağdaştırılamaz.

Alıntısını yaptığım cümlede ki gibi yaklaşımlar, kültürünü bilmeyen toplumun kulaktan dolma söylemleridir. Buna, çevre faktörü denir ki berbat bir faktördür. Kişi, geliştiği sürece din algısı farklılaşır. Kimimiz muhtaçlık duyarız, kimimiz gerçekliğini sorgularız.
 

Impulse

Kayıtlı Üye
Katılım
25 Tem 2019
Mesajlar
325
Tepkime puanı
340
Mezhepler bir bölünmeye işaret etmezler, milyarlarca insanın varlıgını ve örfünü bünyesinde barındıran bir dinin yani İslam dinin ne kadar esneyebildiginin en açık tezahürüdürler.

Bizim robot olmadıgımızı kabul eden bir dinin kapasitesinin zenginliğini gösterirler.

Yalnız bütün bu esneklik dinin iskeleti korundugu taktirde kabul edilirler aksi halde hepsi reddedilir.

Kuran ve sünnetle bağdaşmayan, itikada yani inanç esaslarımıza zarar verici her önü bucagı alınamayan hür söylem, dini, bir süre sonra ifsad eder ve kabul edilemezdir.

***

Resulü ekremin torunlarının şehit olduğu toprağın üstünde namaz kılmak niçin küfre girsin?

Küfür degil, bidat(hurafe) olarka kabul edilir ehl i sünnet ulamesınca.

Küfür ve bidat arasında ucurum var. Yanlış anlaşılma olmasın.

Özellkle Kerbela hadisesinden sonra secdeye möhür koyma işleminin mezhebi bir ictihad olarak ele alınmasından ötürü bidat olarak kabul edilir.

Nitekim möhür(Kerbela topragından, kumundan taş) olmaksızın namaz kıldıklarında namazları bozulmaması gerekirdi degil mi? Ancak taş olmaksızın namazı kabul etmiyorlar. Peygamber uygulaması böyle degil.
Namazı ifsad eden(bozan) böyle bir şart yok.
Hz. Muhammed in ümmetine yeryüzü mescid kılındı.
İlla taşa topraga direk yeryüzüne alnımızı değdirmek zorunda değiliz. Değdirmek zorunda olsaydık şayet evlerimizde yüksek binalarda da namaz kılamazdık öyle değil mi?

Şiiler in dayandıkları bir kaç görüşe binaen bu soruları size yönelttim.

***

Siyasi kimlik ve inanç sistemleri malesef tarih boyunca birbirlerini ve insanları etkisi altına almıştır.
Bu reddedilmez bir gerçektir.
Kanıtları tarihin derin mahzenlerinde ve hala günümüz dünyasında apaçık meydandadır.
 

Senechaux

Kayıtlı Üye
Katılım
27 Eyl 2018
Mesajlar
78
Tepkime puanı
47
Mezhepler bir bölünmeye işaret etmezler, milyarlarca insanın varlıgını ve örfünü bünyesinde barındıran bir dinin yani İslam dinin ne kadar esneyebildiginin en açık tezahürüdürler.

Bizim robot olmadıgımızı kabul eden bir dinin kapasitesinin zenginliğini gösterirler.

Yalnız bütün bu esneklik dinin iskeleti korundugu taktirde kabul edilirler aksi halde hepsi reddedilir.

Kuran ve sünnetle bağdaşmayan, itikada yani inanç esaslarımıza zarar verici her önü bucagı alınamayan hür söylem, dini, bir süre sonra ifsad eder ve kabul edilemezdir.

***



Küfür degil, bidat(hurafe) olarka kabul edilir ehl i sünnet ulamesınca.

Küfür ve bidat arasında ucurum var. Yanlış anlaşılma olmasın.

Özellkle Kerbela hadisesinden sonra secdeye möhür koyma işleminin mezhebi bir ictihad olarak ele alınmasından ötürü bidat olarak kabul edilir.

Nitekim möhür(Kerbela topragından, kumundan taş) olmaksızın namaz kıldıklarında namazları bozulmaması gerekirdi degil mi? Ancak taş olmaksızın namazı kabul etmiyorlar. Peygamber uygulaması böyle degil.
Namazı ifsad eden(bozan) böyle bir şart yok.
Hz. Muhammed in ümmetine yeryüzü mescid kılındı.
İlla taşa topraga direk yeryüzüne alnımızı değdirmek zorunda değiliz. Değdirmek zorunda olsaydık şayet evlerimizde yüksek binalarda da namaz kılamazdık öyle değil mi?

Şiiler in dayandıkları bir kaç görüşe binaen bu soruları size yönelttim.

***

Siyasi kimlik ve inanç sistemleri malesef tarih boyunca birbirlerini ve insanları etkisi altına almıştır.
Bu reddedilmez bir gerçektir.
Kanıtları tarihin derin mahzenlerinde ve hala günümüz dünyasında apaçık meydandadır.
Kesinlikle, katılıyorum size. Kerbela taşı olmadan da namaz kılınır bence şart değildir kendi görüşüm. Yazımda da belirttim zaten seccadede kılabileceğimi. Bunu şart koyup küçük de olsa namazı değiştirmek hoş olmaz. Ancak namazı değiştirme amacı olmadan iyi niyetle içinden geldiği zaman kerbela taşı üzerinde namaz kılmasını da yargılamak doğru olmaz. Ayin yapmıyor ya sonuçta Allahın taşının üzerinde namaz kılıyor.
 

sabetay

Kayıtlı Üye
Katılım
3 Ocak 2015
Mesajlar
60
Tepkime puanı
44
solculuk akımına kapılıp kültürünü dinini unutmuştur..

Malesef durum böyle siyaset inançları asimile etmeye başlamıştır. Sunnilik için de - Alevilik(Şialık) için de geçerli bu durum, ibadethaneler siyasi propaganda ve karargah gibi kullanılmaya başlandı
 
Üst