Şunu hep merak etmişimdir. Ve ne zaman din hocasına sorsam istediğim tatmin edici cevabı alamıyorum. Her hareketimiz önceden belli değil mi? Allah bizi bu şekilde yaratmış. Özgür irade diyoruz ancak mesela yemek örneğini vermişsiniz. Ben patates yemeyi tercih ettim. Bunu tercih edeceğim de önceden belli değil miydi zaten? O halde yapacağımız her doğru, her yanlış, işleyeceğimiz günahlar önceden belli değil mi? Biz bunu nasıl değiştirebiliriz? Bu soruların içinden çıkamıyorum açıkçası
Her hareketiniz değil her yolunuz bellidir. Önünüzde seçim yapılacak yollar vardır, birini seçip girersiniz. Bu yolun ortasında ilerlerken yolun sağ kenarından veya sol kenarından gitmek istediniz, kaderinize az biraz müdahale edip gidebilirsiniz bu büyük bir başarı olabilir hatta çizginizi istediğiniz yönde değiştirdiniz diye ama sonra ben bu yoldan bıktım, vazgeçtim, istemiyorum vs deyip de yandaki şu yolu beğendim oradan gideceğim diyemezsiniz, ne yapsanız bariyeri aşıp öbür yola transfer olamazsınız.
Önünüzde yemek seçenekleri sunuldu diyelim patatesi tercih ettiniz, ıspanak, pırasa, kebap, çin yemeği, suşi, balık, hamburger vs gibi bir ton seçenek mevcut önünüzde, siz patatesi tercih ettiniz. Bu kadar bol yiyecek arasından lahana yoktu diyelim, siz ne kadar çabalarsanız çabalayın kaderinizde lahana yok ise bir lokma lahana bile bulamazsınız.
Diyelim çok açsınız hiç paranız yok, önünüze çıkacak seçenekler, ilk gördüğünüz koşamayacak gibi duran birinin çantasını çalmak, yerlere bakıp para düşüren oldu mu diye aramak, büyük marketlerdeki sepetlerin kilit mekanizmasına konan parayı vakti olmadığı veya geri bırakmaya üşendiği için üstünde bırakan biri olmuş mudur acaba deyip etrafta boş sepet bakınmak, pazara gidip de yükünü taşıyamayacak kadar ağır olan kişilere ücret karşılığı yük taşımak. Bunlardan birini seçmek elinizde diyelim, hangisini seçeceğiniz sevabı mı günahı mı sizin elinizde. Size verilen bazı tercih hakları var sadece, mesela katil olup da para kazanmak yok listede, o zaman bunu yapmazsınız zaten.
Her zaman sevaplı günahlı bir ortaya karışık özgür irade seçeneği mevcuttur. Kul kaderinde varolan bu karışık sepetin içinden hangisini seçerse ona göre değerlendirilir.
Bilmem bu şekilde net bir anlatım oldu mu?