Kasina Meditasyonları

logii

Kayıtlı Üye
Katılım
17 May 2009
Mesajlar
1,044
Tepkime puanı
270
Kasina Meditasyonları

Uzun bir tarihi olan kasina meditasyonları, M.S. dördüncü
yüzyılda Seylan'da Budizm'e dönen bir Brahman olan
Buddhagosha tarafından Vissuddhimagga "Safiyet Yolu" adlı
eserde derlenip anlatıldı. Buddhagosha ilk Budist yorumlayıcısıdır.
Theravada ekolünün doktrin ve deneyimlerinin
dayandığı Pali metinlerinin yorumlayıcısı olan Paravahera
Vajiranana Mahathera'nın "Budist Meditasyonunun Teori
ve Pratiği" adlı kitabında da aynı konunun özeti yer alır.
Kasina aracı ya da görsel meditasyonun objesi, meditatörün
oturduğu yerden iki metre kadar ileride, göz hizasında
duvara asılır ya da alçak bir masa üzerine konur.
Disk şeklindeki araç aşağı yukarı yirmi sekiz santim çapında
olmalıdır. Bu sayılar yaklaşık olup, kesin olarak uygulanmaları
gerekmez. Görünürdeki uygun objelerden herhangi
biri meditasyon için kullanılabilir.
Sükunetle ve gözler yarı kapalı olarak kasina aracına bakılır.
Rahatlıkla ve gözler tam açık olarak da bakılabilir;
bazı rneditatörler gözleri yarı kapalı tutmayı yorucu bulabilirler.
Sonra gözler yavaşça kapatılarak obje imajine edilir.
Orijinalin tam bir kopyası kusursuz olarak imajine edilene
dek gözler sırayla açılır ve kapanır. Sonunda, deneyimli
rneditatör için imaj "ruhsallaşır", yani kaba halinden çıkarak
incelik ve kusursuzluğa ulaşır. Bu "ruhsal imaj" açık ya
da yarı açık gözle görülen kasina aracının kusurlarına sahip
değildir.

Kasina, tüm ya da bütün anlamına gelen bir Pali sözcüğüdür.
Diğer bazı Pali sözcüklerinin anlamları da bilinmelidir.
Bunlar geçtiğimiz paragraftaki eylemlere işaret ederler.
Nimitta, "işaret, nişan" anlamına gelir. Parikamma-nimitta
"meditasyon objesi" demektir. Meditasyon derinleştikçe zihindeki
imaj da giderek kusursuzlaşır, renk ve şekil yönünden
en üst seviyeye ulaşır. Bu imaj zihinde, sembolize ettiği
nitelik ya da elemanın bir simgesi olarak kalır.
Görsel meditasyonda, insanı bir bilinç değişimine,
farklı bir bilinç haline yöneltmek için on değişik kasina aracı
kullanılır. Bunlara Budistler Jhana (Sanskritçe'de dhyana)
adını verirler. Bunlar, dört eleman: toprak, su, hava, ateş -
dört renk: mavi, sarı, kırmızı, beyaz - ışık ve mesafedir. Meditatör,
bakmanın ve imajine etmenin yanında sessizce meditasyon
objesinin adını tekrarlayabilir:'toprak','su' gibi...
 
Üst