Sayın urum sizin bir sözünüze cevap vermek isterim ve cevabımın sonundada kendimden bir örnek vericem
islam tarihi bilmek neden zorumlu olsun demişsiniz buna nacizane cevabım şu olur
dinine inanan birisi için bu islam tarihini bilmek elbetteki söz konusu değildir bilmesede olur
sonuçta kendisini kayıtsız şartsız rabbine teslim etmiş olanlar okudukları ayetleri itaat etmek için okuyacaklardır
dur bakalım rabbim benden ne istemiş diyenler için islam tarihi okumak gibi bir zorumluluğu yoktur
kuranın ifadesiyle kuran ikiye ayrılır ve anlayanlarda ikiye ayrılır Kuranı en iyi anlayanlar kendilerine hikmet verilmiş olanlardır
hikmet kuranın nasıl didik didik yapılacağını bilenlerdir
mesela bizler okuyunca namaz rekatlarını göremeyiz ama bir alim bana sadece bir ayeti teferruatıyla tefsir ettiğinde rekat sayılarının gerçekten olduğunu gördüm
mesela bu konuyu açan arkadaşımız islam konusunda öyle şüphelere girmiş ki islama inanmıcak olsa bile doğruyu araştırmak öğrenmek istiyorsa islam tarihine bakması mecburdur, kendi adıma söylüyorum ben bugün kendime müslümanım diyebiliyorsam islam tarihini okumamla bu mümkün olmuştur
konuyu açan arkadaşımızın aklında dolaşan şüpheler benimde aklımda dolaştı ve islamı terketme seviyesine geldim
bir arkadaşım bu konuda kendime son bi şans vermemi ve islam tarihini didik didik araştırmamı istedi onu yapınca kara ile akı ayırabildim
mesela bunlardan bir örnek vermek istiyorum
şu cariye meselesine ben çok takılmıştım o kadınlara yazık değilmi diyordum vs. bir sürü şey diyordum ve eğer bu son evrensel kitap ise cariyeliğin birgün kalkacağını bilmek zorundadır rabbimiz ve her çağa uygun hükümler koyması icab eder diye düşündüm
islam tarihini araştırınca birde ne göreyim cariyelik zaten islamda kaldırılmış ancak abbasi devrinde cariyelerle cinsel münasebet tekrar devreye girmiş
abbasi devleti bunu hayata geçirmek için mekke döneminin ayetlerini almış medine döneminin ayetlerine dikkat çeken alimler bile bir bir suikaste uğramış
abbasi dönemindeki sultanların islama verdiği zararları anlatmakla bitiremem buna inanın
abbasinin bu koyduğu ilkeler dinin önüne geçmiş ve artık bir gelenek olarak yerleşmiştir bu osmanlıdada devam etmiştir
bir şahzade vardı fatih sultan mehmetin torunu şehzade korkut bu şehzade aynı zamanda bir şafi mehzebi alimiydi şehzade korkut osmanlının cariyelik sistemini eleştirmesiyle biliniyordu bu konuda 1500 sayfalık bir eser bile yazdı
şehzade korkutun karşı çıktığı şey şuydu
1- savaş esirleri mutlaka serbest bırakılmalı çünki kuranda savaş esirlerini karşılıklı veya karşılıksız serbest bırakın diyordu
2- bu ayete ve cariyelik sistemini inşa eden ayetlere bakarak cariyelerle nikahsız birliktelik zinadır ve haramdır sultan olsada bu böyledir diyordu
sonunda bu söylemlerinden dolayı şehzade korkut ve masum çocukları öldürüldü
ama osmanlı sultanlarına hata atfedemeyenler buna bir kılıf uydurdu güya şehzade korkut sultana isyan etmiş ondan öldürülmüş bu bir yalan
şehzade korkutun tek suçu sahabe döneminde vahiyle inşa edilmiş anlayışı hakim kılmaktı
ben bir önceki mesajımda kuranı anlayabilmek için islam tarihi okumak lazım derken bunu kastettim
konuyu açan arkadaşımızın her bir sorusunun cevabı aslında sayfalar tutar çünki cevapları islam tarihinin içinde olan sorulardır onlar
ayetlerin ortaya koyduğu bazı hoşgörü hükümleri belli bir asırdan sonra uygulanamadı bunun sebebi nedir ? işte bunun anahtarı islam tarihindedir
kendisine alim diyen ama asıl amaçları sultanlarını memnun etmek olan bu insanlar vahiy ortada olmasına rağmen nasıl vahye muhalefet olan hükümleri veya kuranda olmayan hükümleri kurana koymuşlardır ? bu nezaman ve nasıl başlamıştır ? kimlerin telkiniyle başlamıştır ? bunların olmasıyla kimler nasıl çıkar elde etmiştir ?
bunları anlayabilmek için islam tarihini okumak anlamak bilmek lazım.
Mesela konuyu açan arkadaşın sorularından birtanesi islamda kadınla erkek eşit değildir demesi
aslında bu arkadaşımızın bir suçu yok abbasi devrinden itibaren süregelen ve dinde varmış gibi gösterilen birşeyi dile getirdi sadece
şimdi bu arkadaşımız kadınla erkeğin eşit olmamasının neye dayandığını öğrenebilmesi için neye bakıcak ?
hz peygamber ve sahabe devrinde kadın erkek gayet eşitken
bir kadın meslek sahibi olabilip kendi iş yerini bile açabiliyorken
en az bir erkek gibi sokaklarda serbest dolaşabiliyorken
ne olduda peygamber ve sahabe devrinden sonra kadına sokağa çıkma yasağı geldi ?
meslek sahibi olamama yasağı geldi ?
eşini boşayamama yasağı geldi ?
evleneceği kişiyi seçememe yasağı geldi ?
hz.peygamber okuma bilmeyen eşlerinin kızlarının okuma yazma öğrenmesi için özel hocalar görevlendirirken
ne olduda sahabe devrinden sonra kadına okula gitme yasağı getirildi
bu dediklerime bazı arkadaşlarımız hadi ordan diyebilir ama bunlar doğru
1890 yılına kadar kadınlar sadece haftanın iki günü dışarı çıkabiliyordu
ve 1891 yılında kadınların okula gitme yasağı kalktı
gerçek bir dindar olan sultan abdulhamitin bunda etkisi büyük onun anlayışlarının kalıntısı sayesinde bunlar oldu
işte bunların cevapları islam tarihinde saklı
aslında suç benim bir önceki mesajımda çok fazla yüzeysel yazdım dolayısıyla sizin yorumunuz haklı bir yorum aslında
ben size cevap vermek vesilesiyle islam tarihi sözümü doğru bir yere oturtmak istedim
rabbine kulluk etmek niyetiyle kitabı okuyanın elbette çok detaylı bilgilere ihtiyacı yok bunda haklısınız
ama konuyu açan arkadaşımızın merak ettiği meraklara sahipse bir insan islam tarihinide okumalıdır
kültür nasıl vahiynin önüne geçti insanların egoları uçkur düşkünlüğü nasıl vahyin önüne geçti ve din nasıl buna alet edildi bunu anlamak için islam tarihini okumaya mecburdur birisi
onun dışında kişinin iman etmesi için elbette kurandan başka bir kitapa ihtiyacı yoktur böyle bir iddiada bulunamam ben zaten Allah iman etmek için kuran yeter diyorsa hiçkimse başka bir kitap tavsiyesinde bulunamaz
ama demin yukarıda bahsettiğim şeyleri anlamak için insan islam tarihini bilmesi gerekir
hadi islam tarihini geçtim en azından ayetlerin iniş sebeplerini bilmelidir ki neyin ne olduğunu bilsin
sahabe ve sahabe sonrası tabiin dönemi için böyle bir bilgi söz konusu değildi
sahabe için gerekli değildi çünki zaten herşey onların önünde oluyordu ve rehberleride hz muhammed idi vahiy olan kuran tek tek iniyor ve cebrailin gözetiminde hz muhammed tarafından sahabelere açıklanıyordu
tabiin için gerekli değildi çünki çoğusu sahabe çocuklarıydı ve babalarından herşeyi olduğu gibi dinliyor öğreniyorlardı doğruyu yanlışı ayırt edebiliyordu
o dönemin en dinden uzak insanı bile bugün bizim hocaların üstündedir
ama bizim nesil yukarıda bahsettiğim meseleleri anlamak içim islam tarihine bakmaya mecburdur
ben kendi hatamı yinelemek istiyorum bir önceki mesajımı çok yüzeysel yazdım şu anki gibi detaylı yazmadım
heralde bu mesajımla birlikte islam tarihi derken tam olarak nedemek istedim anlamışsınızdır sayın umurm sevgilerle
mesela sizin üzerine değindiğiniz bazı noktalarda çok detay gerektiren ve detaya girildiğindede işin farklı boyutu ortaya çıkıyor mesela 4 eş meselesine değinmişsiniz yazınızda o dört eş bir şartta geçerlidir eğer bir yetim kızla evlenme söz konusuysa malından mülkünden dolayı o yetim kızla bu yüzden evleneceğinize bir iki üç hatta dört eş alın diye geçer ayette gerek peygamberin sözlerinde gerek sahabelerin uygulamalarında bu fazlasıyla görülüyor
Bir erkeğin ard arda sebepsiz eş alabilmesi kadın ve erkeğin rızasına dayalı olarak ancak sadece hz peygambere verilmiş özel izindir
yanılmıyorsam bu serbestlik ahzap suresinde detaylıca anlatılıyordu ve bu anlatımın sonundada üzerine basa basa diyordu ki "ey muhammed bunlar sadece sana has olarak verilmiş izinlerdir diğer müminlere değil onlara neyi farz kıldığımızı elbette iyi biliyoruz"
tabi sahabe dönemi sonrası herşey gene tersine dönüyor
yazınızda çok güzel şeylere değinmişsiniz onlara tarih çerçevesinden yapılıcak açıklamalarla insanlar çok güzel bilgilenebilir