Bence de forumda kapsamlı bir yazı yazılmalı "Cadılık" hakkında. Birçok insanın kafasındaki soru işaretleri ortadan kalkar.
Tabi ben onu diyorum dile kolay da, gerçekten ciddi bir mesele bu. Oturulacak tek tek yazılan kitaplar, tutulan zabıtlar, farklı kollar kim tarafından nasıl çıkarılmış, çıkaran kişi aslında kimmiş, neye göre tepki vermiş veya bilinen amacı neymiş (bilinmeyen amaçları da açıklayamayız bilmek pek mümkün değil), kronolojik olarak karşılaştırmalı olaylar (dini,siyasi,ekonomik), hangi terimler kim tarafından değiştirilmiş veya toplumun içinde doğal bir süreçte mi değişmiş bunları hep irdelemek lazım.
Bu dediğimi aslında bir çok farklı konu için yapmak da lazım. Zira Urum'un da dediği gibi manipülasyon bir çok yerde bir çok şekilde var.
Bu bizi aşar mı, bize düşer mi düşmez mi, ne kadar kapsamlı ve objektif olur bu da ayrı bir konu.
Flood olacak:
Benim burada anlatmaya çalıştığım şey, 1921'de bir zatın çıkıp bu işin fitilini ateşlemiş olması.. Yani şimdi benim çıkıp ''Günümüzde Khemet dini'' diye bir olay patlatmama benzer bir şey olur. Kalkıp bugüne zorla Geb, Thoth, İsis, Ra, Sekhmet, Osiris, Horus, vs. tekmili birden eski, orta, son sülale inançlarının karışımını aslında günümüzde şöyle şöyle tapınılır, şöyle şöyledir diye başlatmama benzer. Ha bu da yapılıyor onu da görüyoruz, tabi bu nasıl yapılıyor, Thot'u Yunan mitolojisindeki Hermes'e katıp, oradan Roma kültürü üstünden Hristiyanlığa, oradan da gezdirip İdris'e getirerek örneğin.. Yani mesele tamamen aynı değilse de işleyiş anlamında örnek vermeye çalışıyorum.
Biz kalkıp cadı diyoruz ya, Farsça ve Sanskritçe'deki kötü tanımdan gelen cadıyı neden ve niçin kullanmaya başladık mesela?
Avrupa'ya bakınca wicce/witch için en yakın tanım falcı iken, Şamanizmi, şifacılığı (eski doktorluk), ayrı olarak bizim topraklarda (asya ve orta doğu) negatif bilinen ''cadu'' yu da içine alan bir şeye neden cadı diyoruz misal? Şamanizm öldü mü ki? Bizde bu kadar zengin ve kapsamlı farklılıklarla anlattığımız türler varken, 1921'de birinin bazı şeyleri tek çatı altına toplamaya çalışması çabasına biz de dahil oluyoruz. Kaldı ki orada kendisi Druidleri, Avrupa maji geleneklerini ve ''cadı'' diye tabir ettiğimizi vs. bir şekilde toplamaya çalışmış olabilir ve hatta bu işin Şamanizme, şifacılıpa bulaşması Afrika'nın kabile doktorlarının aslında negatif ve küçümseyici bir tavırla ''witch doctor'' olarak tanımlanması da etkin olmuş olabilir ama biz neden bunu yapmak zorundayız? Yani bu ve benzer sorular mesele henüz çok taze olduğundan ve bilginin kolay ulaşılabilirliği nimetinden dolayı oldu bittiye gelemiyor.
Flood 2: ( mesaj editleyemiyorum aklıma geldikçe yazıyorum iş yerinde olduğumdan bölünüyor yazdıklarım mecburen.. )
Bahsettiğimiz 1921'de yapılan şey özetle, o gün için ''günümüzde İngiltere'de wicce geleneklerde şu şu biçimlerde aslında bir şekilde hala var'' denmesidir. Hani biz de çıkıp diyoruz ya, Anadolu'da Şamanizm'in ve pagan inancının İslamiyet'e kültürel olarak aktarılması diye, mesele de o. Bunda bir art niyet veya fenalık yok, bilakis insanlara neyi neden yaptıklarını hangi kültürün hangi parçasının ne şekilde yaşadığını da anlatan bir kimlik araştırması. Yalnız işte çapanoğlu birilerinin Avrupa'da bunu kalkıp dini karşıtlık projesine dönüştürmesi. Sonra da diğer tüm inançlara karşı popüler kültürle olsun (dizi,filmroman vs.), kişisel gelişimle olsun(kişisel gelişim ne yazık ki bazıları tarafından bu şekle de sokulmak istendi isteniyor da hala), gizli ilimlerle olsun (örneğin yeni nesil orjinaliyle alakası olmayan Kabala gibi) her şeyin arasına karıştırıp yaymaya çalışması da bu kadar yoğun bir amaç ortaya koyuyor. Bugün işim gereği yapımcı firmaların veya görsel sanatların içinde yer alan kişilerin de tartıştığı bir durum var Dünyanın bir çok yerinde; neden tutmamasına rağmen x bilmem ne isimli cadı dizisine/filmine ödenek ayrılıyor, şundan daha iyi kazanırız yok şunun şu getirisine rağmen neden bu iptal ediliyor o özellikle hala seçiliyor vs. vs. gibi şeyler de gösteriyor bazı yoğun çabaları. Yani konuştuğumuz şeyle ilgisi olmayan farklı sektörlerdeki insanlar, bizim buradaki kaygılarımızın dışında kaygıları olan insanlar da bu ve benzeri durumları sorguluyor. Adamın tek derdi para veya cast ajansındaki oyuncunun etkinliği vs. ,hali,yle diyor ki neden para kaybetmeye rağmen bu proje? Hop bir bakıyorsunuz başka biri de röportajda ''çok tutuyor o yüzden yapıyoruz'' diyor ama işin mutfağındaki adam bunun öyle olmadığını bildiğinden anlam veremiyor.
İsterim ki işte biz bunları konuşalım.