GabrieL.
Kayıtlı Üye
[FONT="]ROMALILARA MEKTUP[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="](Tanrı’nın Kayra İlkesi)[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]Önsöz[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]Birinci yüzyılda her yere dağılmış inanlılar topluluklarını ve topluluk liderlerini eğitmek, yüreklendirmek ve Mesih bağlılığında bağdaştırmak için genç kilise topluluklarına Tanrı esinlemesiyle yazılan mektupları okuruz İncil’de. Toplamı yirmi bir olan bu mektupların ana konusu Tanrı katında kişinin nasıl doğruluğa erişebileceği, bağlıların nasıl eğitileceği, toplulukların ne yolda yönetileceğidir. Bunlardan on üçünü yazmak için Tanrı haberci Pavlos’u seçti ve esinledi.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]Önemi çok yüksek olan Romalılar Mektubu 58 yılında Pavlos’un üçüncü haber gezisi sırasında Korintos kentinden yazıldı. Mektup iki önemli kesime ayrılır: ÖĞRETİ (Bölüm 1-11), UYGULAMA (Bölüm 12-16). Ana konu insanın günahlılığıdır; İsa Mesih’e iman ederek doğrulukla donatılmak, Kutsal Ruh’la dolup Tanrı’yı hoşnut eden yaşamı yaşamaktır.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]İlk kesimde karşımıza insanla ilgili üç konu çıkıyor: 1- Evrensel Suçluluk (1-3), 2- Kişisel Günahlılık (7:15-24); 3- Tanrısal Egemenlik (9:7-18). Mektubun ana konusu 1:16-17’de açıklanmaktadır. Eski Antlaşma’dan gelen bu köklü gerçek (bkz. Habakkuk 2:4). Galatyalılar’a Mektup 3:11 ve İbraniler’e Mektup 10:38’de de konu edilmekte, tanrıbilim öğretisinin temeli olarak belirtilmektedir. [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]Bu yazı şöylece özetlenebilir:[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]I.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Herkes doğrulukla donatılmaya gereksinimli 1:1-3:20.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]II.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Suçluluk kesindir, doğruluk kayrayladır 3:21-5:11.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]III.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Adem’le birlik, Mesih’le birlik 5:12-7:25.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]IV.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Tanrı tasarılarının bütünlenmesi 8:1-9:5.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]V.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Egemen Tanrı isteği uyarınca seçilenler 9:6-11:36.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]VI.[/FONT][FONT="] [/FONT][FONT="]Mesih’e imanın uygulanışı 12:1-16:27.[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Özel Açıklama [/FONT][FONT="]1-7[/FONT]
[FONT="]Mesih İsa’nın uşağı, haberci[a] olmaya çağrılan, Tanrı’nın Sevinç Getirici Haberi’ni yaymaya atanan Pavlos’tan. 2Tanrı’nın peygamberleri aracılığıyla Kutsal Yazılar’da önceden vaat ettiği Sevinç Getirici Haber. 3Bu Haber O’nun Oğlu Mesih’e ilişkindir. O, beden açısından Davut soyundan doğan, 4kutsallık ruhu açısından ölüler arasından dirilerek güçlülükle Tanrı Oğlu belirlenen Rabbimiz İsa Mesih’tir.[/FONT]
[FONT="] 5O’nun aracılığıyla kayra ve habercilik görevini aldık. O’nun adının yayılması için bütün uluslar arasında iman buyruğuna uymayı tanıtalım diye.. 6Sizler de bunların arasında İsa Mesih’in çağrılılarısınız. 7Roma’da bulunan hepiniz, Tanrı’nın sevdikleri, kutsal yaşam çağrılıları.. Sizlere Babamız Tanrı’dan ve Rab İsa Mesih’ten kayra ve esenlik gelsin.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Dua ve Teşekkür [/FONT][FONT="]8-12[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Özel Bilgi [/FONT][FONT="]13-15[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Sevinç Getirici Haber’in Yeterliliği [/FONT][FONT="]16,17[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]DOĞRULUĞA GENEL GEREKSİNİM[/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="] [/FONT][FONT="][/FONT]
[FONT="]İnsanlığın Suçluluğu [/FONT][FONT="]18-32[/FONT]
[FONT="] 20O’nun göze görünmeyen nitelikleri –başlangıcı sonu olmayan gücü ve tanrılığı– dünyanın yaratılmasından bu yana yapılan işlerden anlaşılmakta ve açık açık görülmektedir. Öyle ki, hiç özürleri olmasın. 21Çünkü Tanrı’yı bilmelerine karşın, O’nu ne Tanrı olarak yücelttiler, ne de teşekkür sundular. Tam tersine, tasarılarında boş savlara kapıldılar ve anlayıştan yoksun akılları kapkaranlık oldu. 22Bilgelik taslarken akılsızlığa sürüklendiler. 23Ölümsüz Tanrı’nın yüceliğini ölümlü insanla, kuşlarla, dört ayaklı yaratıklarla ve sürüngenlere benzer canlılarla değiştirdiler.[/FONT]
[FONT="] 24Bu nedenle, Tanrı onları yüreklerinin tutkusunda iğrençliğe teslim etti. Bu işlerle kendi aralarında bedenleri aşağılansın diye. 25Onlar Tanrı’nın gerçeğini yalanla değiştirdiler; Yaratan’dan çok yaratığa tapındılar, ona hizmet sundular. Tanrı çağlar boyunca kutlansın. Amin.[/FONT]
[FONT="] 26Bunun için Tanrı onları edepsizlikle ilgili utandırıcı isteklere teslim etti. Kadınları, doğal ilişkiyi doğala ters düşen ilişkiye dönüştürdüler. 27Bunun gibi erkekleri de kadınla doğal ilişkiyi bırakıp isteklenmelerinde birbirlerini özleyerek yanıp tutuştular. Erkekler erkeklerle utanmazlık ettiler ve sapıklıklarına yaraşan karşılığı kendi varlıklarında buldular.[/FONT]
[FONT="] 28Tanrı’yı bilme aşamasına gelmeyi onaylamadıklarından, Tanrı onları uygunsuz işler yapmaları için onaylanmayan düşünceye teslim etti. 29Onların varlığında her tür bozukluk, aşağılık, açgözlülük, kötülük doldu taştı. Kincilik, adam öldürücülük, kavgacılık, düzenbazlık, bayağılık onları tepeden tırnağa dek sardı. Dedikoducular, 30başkalarını çekiştirenler, Tanrı’yı yerden yere vuranlar, onu bunu aşağı görenler, büyüklenenler, övünenler, uygunsuz işler düzenleyenler, ana baba sözü dinlemeyenler, 31düşüncesizler, sözünde durmayanlar, sevgi nedir bilmeyenler, sevecenlikten yoksun kişiler. 32Bu işleri yapanlara ölüm yaraşır diyen Tanrı’nın hak yargısını bilmelerine karşın, bunları salt yapmakla yetinmezler, üstelik yapanları da onaylarlar.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Tanrı’nın Yansız Yargılaması [/FONT][FONT="]1-11[/FONT]
[FONT="]Bu nedenle ey yargı yürüten insan! Kim olursan ol hiç özrün yok. Çünkü başkasına yargı yürüttüğün konuda kendine karşı yargı yürütmektesin. Çünkü yargı yürüten sen, aynı işleri uygulamaktasın. 2Bunları yapanlara karşı Tanrı yargılamasının gerçek kapsamında uygulandığını biliyoruz. 3Bunları yapanlara karşı yargı yürüten, öte yandan aynısını kendisi yapan insan! Tanrı yargılamasından kaçıp kurtulacağını mı sanıyorsun sen? 4O’nun iyi yürekliliğinin, cezayı erteleyişinin, katlanışının ululuğunu mu küçümsüyorsun? Tanrı’nın iyi yürekliliğinin seni günahtan dönmeye yönelttiğini bilmezlikten mi geliyorsun?[/FONT]
[FONT="] 5Doğruluğa dayanan Tanrı yargılamasının evrene açıklanacağı öfkeli yargılama gününde, katılığına ve günahtan dönmeye yanaşmayan yüreğine yaraşır biçimde, kendine karşı öfke biriktiriyorsun sen. 6Tanrı herkese işlerine göre karşılık verecektir. 7Sabırla, yararlı işlerle yücelik, onur ve kalıcılık arayanlara sonsuz yaşam; 8öte yandan sürtüşmecilere, gerçeğe sırt çevirip düşüklüğü kucaklayanlara öfke ve kızgınlık uygulanacak. 9Kötülük işleyen herkes acı ve üzüntü çekecek: İlkin Yahudi hem de Yunanlı. 10Öte yandan yararlı işler yapan herkese yücelik, onur ve esenlik gelecek; ilkin Yahudi’ye, hem de Yunanlı’ya. 11Çünkü Tanrı insanlar arasında ayrım gözetmez.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Tanrı Yargılaması Saptanacaktır [/FONT][FONT="]12-16[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Ruhsal Yasayı Bilenlerin Yargılanması [/FONT][FONT="]17-24[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Yüzeysel Bilgi mi, Yüreksel Uygulama mı? [/FONT][FONT="]25-29[/FONT]
[FONT="] 27Öyleyse, bedence sünnetsiz olan ama ruhsal yasayı uygulayan birey, Kitap’ta yazılanları bilmene ve sünnetli olmana karşın, ruhsal yasa önünde suç işleyen seni yargılayacaktır. 28Çünkü kişi ne dıştan öyle görünmekle Yahudi olabilir, ne de bedence dıştan sünnetli görünmekle sünnetli olabilir. 29Tam tersine, gerçek Yahudi iç yaşamda böyle davranan, yüreği sünnet edilmiş insandır. Yasa’da yazılanlarla değil, ruhla yöneltilendir. Onun övgüsü insanlardan değil, Tanrı’dandır.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Her Durumda Doğru Olan Tanrı [/FONT][FONT="]1-8[/FONT]
[FONT="]Öyleyse, Yahudiler’in taşıdığı özellik nedir? Ya da sünnetliliğin yararı ne olabilir? 2Her bakımdan çoktur. Her şeyden önce, Tanrı sözleri Yahudiler’e emanet edilmiştir. 3İçlerinden bazıları güvenilmezliğe kaydıysa ne olmuş? Onların güvenilmezliği Tanrı’nın güvenilirliğini geçersiz mi kılar? Hiçbir zaman! 4Herkes yalancı olsa bile, Tanrı gerçek olmalı. Kitap’ta yazılı olduğu gibi:[/FONT]
[FONT="] “Böylece sözlerinde doğru çıkasın.[/FONT]
[FONT="] Yargıya oturduğunda üstünlüğünü kanıtlayasın.”[/FONT]
[FONT="] 5Ama eğer kötülüğümüz Tanrı adaletini tanıtlıyorsa, buna ne demeli? Yoksa öfkeli yargısını uygulayan Tanrı adaletsiz mi davranıyor? (İnsansal görüşle söz söylüyorum.) 6Hiçbir zaman! Böyle olsaydı, Tanrı dünyayı nasıl yargılayabilirdi?[/FONT]
[FONT="] 7Ama eğer benim yalancılığımdan ötürü, Tanrı’nın gerçekliği O’nun yüceliği yararına bollukla artıyorsa, niçin şu ana dek bir günahlı durumunda yargılanıyorum? 8Buna göre, “Kötülük yapalım ki bundan iyilik çıksın” diye mi sav yürüteceğiz? Bazı kimseler böyle asılsız sözler ettiğimizi ileri sürerek bize kara çalıyor. Bunları yayanlar hak ettikleri kapsamda yargılanacaktır.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Her Can Doğruluktan Yoksundur [/FONT][FONT="]9-20[/FONT]
[FONT="] 10Kitap’ta yazılı olduğu gibi:[/FONT]
[FONT="] “Doğru olan yok, tek kişi bile..[/FONT]
[FONT="] 11Anlayışla davranan yok, [/FONT]
[FONT="] Tanrı’yı arayan yok.[/FONT]
[FONT="] 12Tümü yolu sapıttı, toplamı yararsız oldu.[/FONT]
[FONT="] İyilik yapan yok, tek kişi bile.[/FONT]
[FONT="] 13Boğazları açık gömüttür,[/FONT]
[FONT="] Dilleriyle kandırırlar.[/FONT]
[FONT="] Dudaklarının altında engerek zehiri var.[/FONT]
[FONT="] 14Ağızları ilenme ve acı sözle taşar.[/FONT]
[FONT="] 15Ayakları kan dökmeye koşar.[/FONT]
[FONT="] 16Geçtikleri yollar yıkım ve dert dolu.[/FONT]
[FONT="] 17Bilmezler barış yolunu.[/FONT]
[FONT="] 18Yok gözlerinde Tanrı korkusu.”[/FONT]
[FONT="] 19Şimdi biliyoruz ki, ruhsal yasada söylenen her şey yasa altında bulunan kişilere söylenmiştir; her ağız kapansın ve tüm dünya Tanrı önünde suçlansın diye. 20Çünkü hiçbir insan ruhsal yasada sıralanan uygulamalarla Tanrı katında doğrulukla donatılmayacaktır. Çünkü ruhsal yasa bireyi ancak günahı bilme kavramına getirir.[/FONT]
[FONT="] [/FONT]
[FONT="]Doğruluk Yolu Tektir [/FONT][FONT="]21-31[/FONT]
[FONT="] 27Öyleyse övünmek nerede kalıyor? Dışlanıyor. Hangi ilke uyarınca oluyor bu dışlama? Yasa’da buyrulan işler nedeniyle mi? Hayır, iman ilkesi uyarınca. 28Çünkü insan ruhsal yasada sıralanan işler olmaksızın, salt iman ederek doğrulukla donatılır düşüncesi üzerinde duruyoruz.[/FONT]
[FONT="] 29Yoksa Tanrı yalnız Yahudiler’in Tanrısı mı? Ulusların da Tanrısı değil mi? Hiç kuşkusuz ulusların da Tanrısı’dır. 30Tanrı bir olduğuna göre sünnetlileri de, sünnetsizleri de imanlarından ötürü doğrulukla donatacak. 31Bu ne demektir? İman yoluyla ruhsal yasayı geçersiz mi kılıyoruz? Hiçbir zaman! Tam tersine, ruhsal yasayı pekiştiriyoruz.[/FONT]
[FONT="]Günahın Sonucu, Tanrı’nın Armağanı [/FONT][FONT="]12-19[/FONT]
[FONT="] Adem gelişi beklenen kişinin bir betimidir. 15Ne var ki, tanrısal bağış Adem’in suç işlemesine benzemez. Çünkü eğer bir tek kişinin suç işlemesiyle bunca insana ölüm yargısı geldiyse, Tanrı kayrasının ve armağanının bunca kişi yararına bollukla dağıtılması daha da kesindir. Buysa bir tek insanın –İsa Mesih’in– kayrasıyla oldu. [/FONT]
[FONT="] 16Tanrısal armağan o tek kişinin günahına koşut değildir. Çünkü bir tek insanın suçu sonucunda saptanan yargı suçlu çıkarılma oldu. Tanrısal bağış ise bunun tersine, bir sürü suçtan sonra doğru çıkarılmayı sağladı. 17Suçun bir tek insan tarafından işlenerek ölüm egemenliğini getirdiği ve bunun o tek kişi aracılığıyla bütünlendiği önümüzdedir. Ama kayra bolluğunu ve doğruluk armağanını alanların, bir tek kişi –İsa Mesih– aracılığıyla yaşamda egemenlik sürecekleri daha da kesindir.[/FONT]
[FONT="] 18Demek ki, bir tek insanın suçluluğu yüzünden suçlu çıkarılma nasıl bütün insanları içerdiyse, buna koşut olarak bir tek insanın doğru çıkarma eylemiyle yaşam doğruluğu bütün insanları kapsamıştır. 19Çünkü bir tek insanın buyruğa uymazlığıyla nasıl birçokları günahlı kılınmışsa, buna koşut olarak bir tek insanın buyruğa uymasıyla da birçokları doğru kılınacaktır.[/FONT]